נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

אילו פיצויים מגיעים לנפגע בתאונת דרכים

פיצוי כספי

תאונת דרכים, מעבר להיותה אירוע בעל השלכות פליליות, היא אירוע נזיקי שמעורבים בו יכולים להיות זכאים לפיצויים. כדי לזכות בפיצויים יש צורך להוכיח נזק ואת אשמת נתבע. במקרים בהם אין אפשרות לתבוע את הפוגע (למשל – בתאונות פגע וברח) יש אפשרות לתבוע את קרן "קרנית".

 

סוגי הפיצויים

הנזקים העיקריים שנגרמים כתוצאה מתאונות דרכים הם חבלות פיזיות שונות ועל נזקים לרכב עצמו. סוגי הנזקים שעליהם אפשר לתבוע במקרים כאלה מגוונים מאוד. הפיצויים אמורים לכסות את עלויות הטיפול הרפואי שהנפגע נזקק לו עקב התאונה. בנוסף יהיה צורך לפצות על הפגיעה בכושר העבודה (כלל שיש כזו, כתלות באחוזי הנכות) ועל הוצרך להיעזר בזולת. כבכל תביעת נזיקין אחרת יש להוכיח את קיומו של הנזק ואת היותו של נתבע הגורם לו (לשם כך יש צורך להקפיד על תיעוד נכון של זירת התאונה ועל איסוף מסמכים וחומר רפואי).

 

פיצויים מקרן קרנית – באילו מקרים?

שאלת זהותו של הנושא בחיוב אמורה להיות פשוטה, הגורם הפוגע (במקרים שלנו – האחראי לתאונה) אמור לפצות את הנפגע. השאלה מסתבכת יותר כשמגיעים לדון בתאונות בהן זהות הפוגע אינה ברורה, הדוגמה הקלאסית למקרים כאלה היא סיטואציה של תאונה "פגע וברח", אין אפשרות לזהות את הנהג הפוגע וממילא אין לנפגע אפשרות לתבוע אותו ולקבל פיצויים על הנזקים שנגרמו לו. נוסף על כך,  יש לדון גם במקרים בהם הנהג הפוגע זוהה (למשל אם לפוגע לא הייתה פוליסת ביטוח מתאימה או אם הוא הגיע למצב של חדלות פירעון). כדי לפצות את הנפגעים במקרים כאלה הוקמה "קרן קרנית" של הביטוח הלאומי בשנת 1975. ההסדר החוקי שמאפשר את פעילותה של הקרן הוא "חוק פיצויים לנפגע תאונות דרכים".

 

איך מוכיחים זכאות לפיצוי מקרן קרנית

מעבר להוכחות הנדרשות בכל תביעת נזיקין, בתביעות מקרן קרנית (על פי כמה פסיקות תקדימיות של בית המשפט העליון) על הנתבע להוכיח שהוא השקיע מאמצים ניכרים בהשגת הפיצוי מהפוגע עצמו לפני שפנה לקבל פיצוי מקרנית. עצם היותה של זהות הפוגע בלתי ידועה (למשל, פגע וברח) אינה מזכה בפיצוי ויש לנסות לאתרו. לפי פסיקות בתי המשפט גם קטינים שהוריהם התרשלו באיתור הפוגע בעת התאונה אינם זכאים לפיצויים מקרנית. בנוסף, ככל שהיה אפשר לגבות את הפיצויים בשעת התאונה וזהות הנהג הייתה ידועה ולאחר מכן נותק הקשר עימו (למשל, עקב ירידה מהארץ) גם היא אינה מזכה בפיצויים.

 

סיכום

שאלת סיווגם של הפיצויים להם זכאים נפגעים בתאונות דרכים היא מורכבת מאוד. נוסף על סיווג הפיצוי עצמו (טיפול רפואי, אבדן קשר עבודה וכו') יש לסווג את הפיצויים בהתאם לאחראי לשלמם: המקרה ה"קלאסי" שבו הפוגע משלם ומקרים חריגים בהם קרן קרנית נושאת בחובת התשלום. במקרים בהם יש צורך בפיצוי מקרנית מומלץ לפנות לעורך דין שתחום עיסוקו כולל תאונות דרכים תביעות כנגד קרנית כדי להגיע לתוצאה מיטבית ולקבל פיצויים מאקסימאלים.

התנגשות רכבים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין תעבורה