נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

באילו נסיבות ניתן לכפות גט?

כפיית גט

בדומה לכתיבה ומילוי של כתובה בסמוך לטקס החופה, גם הגט הוא במקורו מסמך הלכתי שבו עושה הבעל מעשה חד צדדי ומגרש את אשתו. גם הטקס הנלווה למתן הגט הינו מסירה של כתב הגט מהבעל לאישה. משום שמדובר במעשה חד צדדי, הוא נעשה על פי רצונו של הגבר, ועל פי דיני הגט אישה יכולה להתגרש גם ללא הסכמתה או רצונה בכך. לעומת זאת, במידה שהגבר אינו מעוניין בגט, יש רק נסיבות מסוימות בהן ניתן לכפות עליו לעשות כן.

 

מה זה גט?

גט הוא המסמך שבעזרתו מגרש בעל את אשתו כאשר הוא מואס בה. בתקופות היסטוריות שונות, היה הגט נכתב על ידי האדם המבקש לגרש את אשתו, על פי נוסחאות מהתלמוד. כיום נוסח הגט הוא קבוע ובכתיבת הגט משלימים בו את הפרטים אודות התאריך, המקום, שמות בני הזוג ושמות העדים.

לעיתים אדם מסרב ליתן גט מטעמים של ניסיון להכפיף את הצד שכנגד לחלוקת רכוש מסוימת. זה יכול להיות כמעט בכל נושא ובכל תחום. כך למשל: כאשר מבצעים חלוקת מניות בגירושין יש לחלקן בין הצדדים בחלקים שווים. יחד עם זאת, ככל שמדובר באדם שלא מעוניין לבצע את החלוקה הוא יכול לסרב ליתן גט (גם אם הוא לא אומר זאת במפורש שזה כרוך בגלל עניין הרכוש) ובמקרה זה, יהיה צורך לפעול משפטית לצורך כפיית גט. אותו כנ"ל לגבי חלוקת אופציות בגירושין ולגבי כל פריט רכושי אחר.

 

סרבנות גט

סרבנות גט היא כל מקרה בו אחד מבני הזוג מבקש מבן הזוג האחר גט, אך האחרון מסרב לתת או לקבל גט. ישנן סיבות רבות לסרבנות גט, ישנם בעלים ונשים שמנסים להשתמש במתן הגט כאמצעי לסחיטה של הצד האחר במאבקי גירושין אודות חלוקת רכוש או אודות משמורת על הילדים המשותפים.

ישנם גם סרבני גט שמשתמשים בסירוב כדי לגרום עוגמת נפש לצד האחר מתוך רגשות של נקמה, קנאה או מתוך רצון לשקם את מערכת היחסים. על פי החוק בישראל, מסורבי גט נותרים נשואים ועל פי ההלכה היהודית אישה עגונה מנועה מלהתחתן בשנית, יחסי מין עם אחר נחשבים לניאוף וילדים שתלד שלא מבעלה, ייחשבו ממזרים.

 

סנקציות כלפי סרבן גט

במשך שנים רבות לא היו סנקציות כלפי סרבני גט אולם כיום יש מינים שונים של סנקציות שמטרתן לשכנע את הבעל לתת גט לאשתו ולשחרר אותה מעגינותה. בין הסנקציות שיכול להפעיל בית הדין הרבני נמנים קביעה של מזונות גבוהים במיוחד שנקבעים כעונש ודחיית בקשותיו של הבעל לביטוח הזכאות למזונות.

בנוסף, ישנן שורה של סנקציות שבנויות על הימנעות של אנשי הקהילה מקשר עם סרבן הגט. לפי החוק, יכולים דייני בית הדין הרבני להשתמש גם בסנקציות אזרחיות נגד סרבני גט. בין הסנקציות ניתן למצוא מניעת הוצאת רישיון נהיגה, מניעת פתיחה של חשבון בנק, איסור הארכת דרכון, עיכוב יציאה מהארץ ואפילו מאסר או פתיחה בהליך פלילי כנגד סרבן או סרבנית הגט.

כפיית גט

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין גירושין