נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

10 דברים שלא ידעתם על בית המשפט לענייני משפחה

פטיש של בית המשפט ושני ספרים

"בית משפט לענייני משפחה", בטוח שמעתם את המושג הזה פעמים רבות, גם אם מעולם לא יצא לכם להגיע לשם בעצמכם. אבל האם אתם באמת יודעים מה זה בית משפט לענייני משפחה? במה הוא מתעסק? מדוע הוא בכלל קיים? אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר בבלגן.

 

סמכויותיו ומאפייניו הייחודיים של בית משפט לענייני משפחה

  1. בתי המשפט לענייני משפחה הוקמו מכוח חוק שנחקק רק ב1995. הצורך בהם נבע מפיצול הסמכויות שהיה בעבר בין הערכאות השונות, כך שלעיתים בני משפחה היו מוצאים את עצמם מתדיינים בכמה בתי משפט שונים, כשכל אחד מהם מטפל בפן שונה של הסכסוך.
  2. בית משפט לענייני משפחה הוא לא ערכאה נפרדת, אלא מהווה חלק בלתי נפרד מבית משפט השלום. השופטים בו ממונים מבין שופטי השלום, ולתפקיד נבחרים אלו שיש להם ידע וניסיון מקצועי בתחום של דיני משפחה.
  3. בית משפט לענייני משפחה דן בכל סכסוך הנובע מהקשר המשפחתי שבין הצדדים לסכסוך. אז כמובן שהוא מוסמך לדון בהסדרי גירושין, משמורות, צוואות ועוד, אך, באופן די מפתיע, הוא אף מוסמך לדון בעניינים עסקיים או בתביעות נזיקיות הנובעות מיחסים משפחתיים עכורים.
  4. מה שבית המשפט לענייני משפחה דווקא לא מוסמך לדון בו, על אף הקשר ההדוק לעניינים שתחת סמכות השיפוט שלו, הוא תביעות גירושין. בישראל תחום זה נתון באופן בלעדי בידי בתי הדין הדתיים.
  5. בעניינים רבים סמכותו של בית המשפט לענייני משפחה מקבילה לסמכותם של בתי הדין הדתיים. המצב הזה יוצר "מרוץ סמכויות", בו מי שמגיש ראשון את התביעה הוא זה שיחליט היכן יתקיים הדיון בסכסוך.
  6. בניגוד לדיונים האזרחיים הרגילים שמתקיימים בבית משפט שלום, לבית משפט לענייני משפחה אין הגבלה על סכום התביעה שניתן לדון בו.
  7. למעט בדיונים הקשורים לירושה שאינה נובעת מסכסוך משפחתי או לחוק החזרת ילדים חטופים, בית המשפט לענייני משפחה לא מחויב לכללי הראיות או סדרי הדין ששאר בתי המשפט מחויבים אליהם. זאת בשל האופי המיוחד של הסכסוכים המגיעים אליו.
  8. כדי לשמור על פרטיותם של הצדדים לסכסוך בעניינים עדינים שכאלה, דיוניו של בית המשפט לענייני משפחה יהיו בדרך-כלל בדלתיים סגורות.
  9. לבתי המשפט לענייני משפחה יש מערך סיוע של עובדים סוציאליים ופסיכולוגים, על מנת להצליח להגיע לפתרונות טובים באמת, לכל הצדדים המעורבים, בעניינים הרגישים המגיעים לפתחו.
  10. ערעורים על החלטותיו של בית משפט לענייני משפחה מגיעים לבית המשפט המחוזי שבאותו אזור, ובדרך כלל נידונים בפני שופט יחיד.

 

סיכום

לסיכום, ראינו שבתי משפט לענייני משפחה שונים מבתי המשפט הרגילים בסמכות השיפוט, בצורת הדיון ובמעטפת שהם מציעים. חשוב להיות ערים להבדלים האלו כשמגיעים לבית משפט כזה. וכמובן, כמו שהשופטים השייכים לבית המשפט לענייני משפחה צריכים להיות בעלי מומחיות בתחום, ככה כדאי שגם לעורך הדין שתבחרו לייצג אתכם יהיה את הידע הנדרש. צריכים מומחה? פנו עוד היום לעו"ד שמחי.

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין משפחה
עוד דיני משפחה
איך להתגרש מבלי לפשוט רגל

אצל זוגות רבים, גירושין זה דבר בלתי נמנע. פרט למשמעויות המשפחתיות והאישיות שיש לתהליך הגירושין אצל כל אחד, לתהליך

לחיצת ידיים בהסכם נישואין
מהו הסכם טרום נישואין?

העלייה החדה באחוזי הגירושין בישראל בעשרים השנים האחרונות גורמת לזוגות רבים לתכנן את העתיד ולהתכונן למקרה שבו היחסים יעלו

גבר מרושש
כמה עולה גישור גירושין?

אתם רוצים להיפרד? הבנתם לאחרונה שהזוגיות שבה אתם נמצאים היום לא תוכל ללוות אתכם לעוד שנים רבות? אם כך,

חתימה על הבית
הסכם ממון: כמה למה ואיך

הסכם ממון הוא הסכם אשר נחתם בין שני בני זוג, בכדי להבטיח חלוקה שוויוניות של הנכסים. המומחים של ארגון