נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

גירושים לאחר חתונה אזרחית – איך זה קורה?

חתונה אזרחית

התחתנתם בחתונה אזרחית כי לא רציתם או לא יכולתם לעבור ברבנות, וזה הצליח. הצהרתם על אהבתכם בטקס מרגש בארץ או בחו"ל כמו שדמיינתם. במידה ומדובר בבני זוג הטרוסקסואליים האישה לא עברה הדרכת כלה או טבילה במקווה, ועדיין זכיתם להכרה מבחינת הגופים השונים במדינה כבני זוג נשואים. אבל מה קורה כשמתגרשים? חלק מהזוגות שנישאו בנישואים אזרחיים, יצטרכו לעבור ברבנות בזמן הגירושים.

נישואים אזרחיים הם החלטה שחלק מבני הזוג מגיעים אליה מתוך בחירה וחלק מתוך הכרח. אלו שעושים אותה מתוך כורח המציאות הם בני זוג פסולי חיתון כמו ממזרים, בני זוג חד מיניים, כאלו שיהדותו של אחד מהם מוטלת בספק, כהן עם גרושה, עגונה ועוד.

עם זאת, ישנם זוגות הטרוסקסואלים, שאינם עומדים באף אחת מההגדרות האלו ובכל זאת בוחרים להתאחד בברית הנישואים בחתונה אזרחית. חלק מהזוגות שצויינו כאן, ייאלצו כאמור להתגרש ברבנות. איך תדעו האם אתם חלק מאותם זוגות ומהם שלבי הפעולה שלכם? על מנת להבין את המידע לעומקו, התייעצנו עם עו"ד לענייני משפחה עודד וולף.

 

אז למה זוגות בוחרים בנישואים אזרחיים?

מעבר לבני הזוג שאינם יכולים להינשא בנישואים דתיים בארץ, יש כאלו שאינם מעוניינים בכך. הסיבות לכך הן שונות ומגוונות ונעות בין חוסר חיבור לדת ובין העובדה שבני הזוג חיים בחו"ל ומחליטים להינשא במדינה בה הם גרים. אז למה עדיין להינשא בנישואים אזרחיים?

ראשית, בני זוג רבים לא רוצים לוותר על הכותרת של "נשואים" ועל הטקס הכרוך בזה. בנוסף, נישואים, גם אם נעשו בחתונה אזרחית, מוכרים בארץ ומאפשרים שוויון זכויות ביחס לזוגות שנישאו בנישואים דתיים. כך, ניתן לקחת משכנתא, להתמודד למחיר למשתכן ועוד.

חתונה אזרחית

גירושים של בני זוג מאותה הדת – הבסיס

הדין קובע כי בני זוג בעלי אותה דת שמעוניינים להתגרש, עושים זאת על פי הדין הדתי אליו הם משתייכים. כלומר, על פי הדין השרעי אם הם מוסלמים, על פי הדין הנוצרי אם הם נוצרים ובבית הדין הרבני אם הם יהודים.

 

החלופה לגירושים במוסד דתי

החלופה הקיימת היום בישראל היא הליך של התרת נישואים, המתקיים בבית המשפט לענייני משפחה. על מנת להוציא את הגירושים לפועל בדרך זו, על בני הזוג להגיש בקשה להתרת הנישואים או תובענה להתרת נישואים במידה והיא מוגשת באופן חד צדדי. בתובענה יש למלא את כל המידע הרלוונטי על הנישואים, ילדים, מגורים וכן הלאה.

כמו כן יש לצרף לה תצהיר נלווה. לאחר מכן בית המשפט בוחן האם יש צורך בגירושים דתיים או בהתרה. במידה ונקבע כי יש צורך בהתרה – התהליך יתקיים בבית המשפט לענייני משפחה. לאחר מכן יוכלו בני הזוג לקבל אישור רשמי על כך על מנת שייחשבו פנויים ותהיה להם האפשרות להינשא לאחרים.

הדרישות שיש לעמוד בהן על מנת שיתאפשר לבני הזוג להתגרש באופן זה, הן שתיים: נושא הדת והזיקה לישראל. מבחינה דתית, על כל אחד מבני הזוג להשתייך לדת אחרת, או שאחד מהם לפחות לא משתייך לעדה דתית מסויימת. כך למשל, נוצרי הנשוי ליהודיה, בודהיסטית הנשואה ליהודי וכן הלאה.

מבחינת זיקה לישראל, חייב להתקיים אחד מהתנאים הבאים: אזרחות ישראלית לבני הזוג, אזרחות ישראלית לאחד מבני הזוג ומגורים נוכחיים בארץ או עמידה בדרישות לגבי תקופת מגורים מינימאלית בארץ, אחד מבני הזוג מתגורר בישראל (בין אם יוזם הבקשה או בן הזוג השני) ועוד.

גירושים של בני זוג

פרידה וגירושים של בני זוג חסרי דת או שייכים לעדה דתית לא מוכרת

במקרה זה, על בני הזוג לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, שם יוכרע האם עליהם להתגרש על פי דין דתי מסויים או בהליך האזרחי של התרת נישואים.

 

איך בכל זאת אפשר להימנע?

ישנן שתי דרכים שיוכלו לסייע לכם להימנע מגירושים בבית הדין הדתי אליו אתם משתייכים. הראשונה, היא לא להינשא ולבחור בהליך של ידועים בציבור. יש לכך יתרונות וחסרונות לעומת זוגות נשואים, ולכן רצוי לבחון זאת לעומק לפני קבלת ההחלטה. הדרך השנייה היא להינשא במקום שמלכתחילה החוקים המקומיים בו מאפשרים גם להתגרש בו במידת הצורך.

לסיכום, נישואים וגירושים הם תהליך שמשנה את הסטטוס שלכם לטווח הארוך. לאחר שבחרתם בקפידה את בן או בת הזוג שלכם, שימו לב שאתם לוקחים בחשבון את כלל הפרמטרים הנדרשים לפני שאתם מוציאים את זה לפועל. למידע ומאמרים נוספים על דיני משפחה, היכנסו לכאן >>

איך בכל זאת אפשר להימנע

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין גירושין