נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הגשת כתב אישום בעבירות מין

שופט בית דין

בעבירות מין, כמו בכל עבירה פלילית אחרת, הישות שמגישה את התביעה היא מדינת ישראל באמצעות פרקליטות המחוז בו בוצעה העבירה. בעבירות מין, בניגוד לעבירות אחרות ישנם כמה יסודות ייחודיים שמשפיעים גם על הדרך שבה מתנהל ההליך. לרוב עמדת המתלוננת (או המתלונן) מקבלת ייצוג בהליכים השונים בפרקליטות, באמצעות עו"ד שנשכר לשם כך באופן פרטי. בתיקים כאלה יש פעמים רבות עניין תקשורתי מה שהופך את הגשת כתב האישים (וייצוג הנאשם) להליך מורכב יותר.

 

כתב אישים – ההליך ה"רגיל"

כתב האישום שמוגש בידי פרקליט מטעם המדינה הוא סופו של תהליך שראשיתו היא בתחנת משטרה. המקרה ה"הקלאסי" הוא תלונה למשטרה של אזרח רגיל שנפגע או שהיה עד לפגיעה. לאחר הגשת התלונה המשטרה פותחת בחקירה ראשונית (בין השאר ע"י גביית עדות מהמתלונן ככל שיש לו מידע שיכול להיות רלוונטי להמשך הדיון) ו"מסמנת" אשמים ראשוניים שיכולה ומזמנת אותם לחקירה באזהרה. כבר בשלב הזה יש צורך במעורבות של גורמים משפטיים. אין אפשרות לחקור את הנאשם בלי שיתאפשר לו להיוועץ בעורך דין. בנוסף, הפרקליטות ממנה "פרקליט מלווה" שתפקידו למנוע מצב בו המשטרה משתמשת בתרגילי חקירה שאינם חוקיים. בסיומו של ההליך הזה מעבירה המשטרה המלצות לפרקליטות. הפרקליטות עורכת שימוע, בו היא מאפשרת לנציגיו של החשוד להשמיע את טענותיהם ובסיומו מתקבלת הכרעה בה מעורב פרקליט המחוז ולעיתים גם פרקליט המדינה.

 

ניואנסים ייחודיים לעבירות מין

עבירות מין אינן דומות לעבירות רגילות. לרוב הן מתרחשות בחדרי חדרים מה שהופך את הרכבת הפאזל הראייתי למורכבת יותר, ובסופו של דבר גורמי אכיפת החוק נמצאים במצב של "מילה מול מילה". קושי נוסף שעומד מול גורמי האכיפה הוא ההיבט המגדרי שמתלווה פעמים רבות אל עבירות המין, הצורך להבין את הסיטואציה הרגשית המיוחדת של המתלוננת (או המתלונן). קושי אחר אינו נודע דווקא להכרעה בתיק אלא לעצם בפתיחה בחקירה, פעמים רבות המתלוננות חוששות להגיש תלונה ו"להפתח" בפני אנשי מערכת אכיפת החוק.

 

ההתנהלות של המשטרה והפרקליטות בנוגע לעבירות מין

הייחודיות שקיימת בעבירות הללו מייצרות דפוסי התנהלות שונים. הראשון שבהם הוא האפשרות לנהל חקירה בחשד לעבירות מין (ובהמשך להגיש כתב אישום) ללא תלונה מצד הנפגע/ת (יש להדגיש כי חל איסור על הפעלת לחץ על הנפגע כדי שישתף פעולה עם החקירה). גם במקרה בו הנפגע חוזר בו מעדותו הראשונית החקירה אינה נפסקת, ככל שעדין יש אפשרות סבירה שהפרקליטות תצליח להוביל להרשעת הנאשם/חשוד בבית המשפט.

 

סיכום

עבירות המין הן עבירות שהטיפוח בהן מורכב יותר מעבירות אחרות. כמו כל עבירה הטיפול הראשוני בהן מתבצע בידי משטרת ישראל ולאחר מכן עובר לפרקליטות (שבפועל מעורבת בהליך עוד במהלך החקירה המשטרתית). הרגישות הרבה ששי בטיפול בעבירות מין מחייב את גורמי האכיפה בנהלים מיוחדים. הנהלים הללו מצריכים ידע גם מצד הסנגור, עורך דין שחר ולר יכול להוות כתובת לטיפול בעניינים כאלה.

זוג במיטה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עבירות מין
פטיש
הטרדה מינית של רופא

ניגשת לטיפול ועברת הטרדה מינית של רופא במקום? יש לך חשד שעברת בדיקה בעלת אופי מיני? למי מתלוננים? והאם