נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה אומר החוק למניעת הטרדה מינית?

עורך דין להטרדה מינית

אחד הערכים הבסיסיים של מדינת ישראל הוא הגנה על זכויות אדם מסוגים שונים ובמיוחד על כבוד האדם, ערך השוויון וצנעת הפרט. בכדי להגן על ערכים אלה חוקק בישראל ב-1988 החוק למניעת הטרדה מינית. בכתבה שלפניכם נסקור בקצרה את החוק ואת המשמעיות שלו. 

 

הגדרה של עבירות שונות בחוק למניעת הטרדות

אין אפשרות להתחמק מכך שהטרדות מיניות הן תופעה שנשים סובלות ממנה יותר מאשר גברים. בהסבר להצעת החוק ישנה התייחסות לנושא זה לרבות הסבר שאחת ממטרות החוק היא השגת שוויון בין נשים לגברים. החוק מגדיר שישה סוגים של התנהגויות שנחשבות כעבירה פלילית מסוג הטרדה מינית.

שני סוגי התנהגות כאלה הם הצעות והתייחסויות מיניות חוזרות כאשר הן מופנות למי שהראה שאינו מעוניין בכך. גם סחיטה באיומים במטרה לקבל טובות הנאה מיניות, מעשים מגונים והתייחסות מבזה או משפילה למיניותו של אדם אחר, נחשבים הטרדה מינית. משנת 2014 גם הפצה של תמונות או סרטונים מיניים ללא הסכמת המצולמים נכנסה לחוק כהטרדה מינית לכל דבר ועניין.

אם אתם זקוקים לעזרה משפטית שקשורה להטרדה מינית או לעבירות מין אחרות, היכנסו לקישור המצורף: https://www.dw-law.co.il.

 

עונשים בחוק למניעת הטרדות מיניות

הטרדה מינית היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין. העונשים שמוטלים בגינה יכולים לכלול מספר סנקציות, שכוללות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, שירות מבחן או שעות לתועלת הציבור, קנסות ופיצויים כספיים, ואף הגבלות מסוגים שונים כמו איסור לעבוד עם ילדים ועם תשושי נפש.

החוק מפריד בין סוגי ההתנהגויות השונות המפורטות בו, וגם מוסיף מקרים של נסיבות מחמירות, שגורמות לעבירה להיות חמורה יותר, ולעונש המוטל בגינה להיות קשה יותר.

 

נסיבות מחמירות בעבירות מין בחוק

הטרדה מינית היא עבירה שנבחנת בין היתר לפי הנסיבות שבהן היא בוצעה. לכן במקרים של יחסי מרות לדוגמא, הענישה כנגד העבריינים תהיה חמורה יותר. נסיבות מחמירות הן הטרדה מינית במצב של יחסי מרות, הטרדה שהופנתה כלפי קטין והטרדה שהופנתה כלפי בן משפחה. במקרים אלה סף ההוכחה לכך שמדובר בהטרדה מינית הוא נמוך יותר, ולעיתים קרובות העונשים שמוטלים בגין עבירות מסוג זה הם קשים יותר.

 

עוולה אזרחית ותביעת נזיקין

הטרדה מינית, מלבד היותה עבירה פלילית שאפשר להרשיע ולגזור דין בגללה, היא גם עוולה אזרחית בחוק הנזיקין של מדינת ישראל. עובדה זאת מאפשרת לנפגעים של הטרדה מינית לתבוע את העבריין בבית דין אזרחי בתביעת נזיקין. הפיצויים בגין תביעה שכזאת יכולים להגיע עד 120 אלף שקל ללא הוכחת נזק.

 

החוק למניעת הטרדות מיניות בישראל – סיכום

בישראל קיים חוק למניעת הטרדות מיניות, שמטרתו היא לשמור על זכות האדם על גופו ולעודד שוויון בין המינים. חוק זה מגדיר שישה סוגים של פעולות שנחשבות להטרדה מינית. פעולות אלה הן עבירות פליליות והעונש בגינן יכול להגיע ל-10 שנות מאסר במקרים מסוימים.

עורך דין להטרדה מינית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין הטרדה מינית