נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הטרדה מינית של רופא

פטיש

ניגשת לטיפול ועברת הטרדה מינית של רופא במקום?

יש לך חשד שעברת בדיקה בעלת אופי מיני?

למי מתלוננים?

והאם הרופא יקבל את עונשו?

עם קבלתם לענף הרפואה, נשבעים הרופאים בשבועת היפוקרטס, שמטרתה היא להגיש טיפול ולרפא כל אדם, ללא הבדל.

יחד עם זאת, אנו שומעים על לא מעט מקרים שבהם גברים ונשים כאחד, עברו הטרדה מינית של רופא.

גרוע מכך, בדיקה קצרה ברשת מעלה כתבות רבות, שלפיהן רופאים שהואשמו אף חזרו לתפקידם השגרתי ולא הואשמו בדבר.

אז מה עליך לעשות כדי להבטיח שהרופא המטריד יבוא על עונשו?

 

מהי הטרדה מינית מצד רופא?

נתחיל בהגדרתה של הטרדה מינית: על פי החוק, כל דרישה, איום או סחיטה לביצוע מעשה מיני נחשבים כהטרדה מינית. גם מעשה מגונה מוגדר כהטרדה מינית ונחשב לכל פעולה שנועדה כדי לפגוע, לבזות או להתגרות מינית. לדוגמה: נגיעה בחזה נחשבת למעשה מגונה וגם להטרדה מינית. גם שיח מיני, דיבור או שאלות בעלות אופי מיני או רמיזות מיניות, נחשבים להטרדה מינית, אם הצד שהאמירות מופנות אליו מתנגד לכך. אך כאשר הטרדה מינית מתבצעת על ידי רופא או מטפל – החוק קובע שהאמירה לבדה מספיקה כדי שהדבר ייחשב כהטרדה מינית. המטופל לא יצטרך להתנגד מפורשות למה שמופנה אליו. עצם האמירה, השאלה או הפנייה מספיקים.

 

מה העונש על הטרדה מינית?

עבירה זו הינה עבירה פלילית והעונש עליה הוא בין 2-4 שנות מאסר בפועל וקנס כספי כבד מאוד של עשרות אלפי שקלים. אם העבירה בוצעה על ידי רופא, בדרך כלל מתחם הענישה יהיה כשנתיים. אם יתגלה שהרופא ביצע מעשה נוסף כמו לדוגמה, סחיטה באיומים או התנכלות, עונשו יעלה ועשוי להגיע גם לארבע שנות מאסר בפועל.

 

כך תפעלו אם הוטרדתם מינית:

הרבה פעמים אנשים שחווים הטרדה מינית קופאים על מקומם. לכן חשוב להתוודע מראש לנושא ולהבין מה עליכם לעשות, אם חלילה תימצאו במצב דומה:

בכל מקרה שבו אתם מרגישים לא בנוח, אפשר להפסיק את הטיפול ולעזוב את המקום מיד. אופציה נוספת (אם ניתן) היא לתעד את המקרה: להסריט או להקליט. התיעוד יעזור לגבות את התלונה וכמובן יועיל למי שיבקש לתבוע את הרופא גם בתביעה אזרחית.

לאחר המקרה, מומלץ לגשת למשטרה ולהגיש תלונה. החוק מתייחס בחומרה רבה להטרדות מיניות, קל וחומר לרופאים שמבצעים זאת. במקביל, אפשר להגיש תביעה אזרחית כלפי הרופא וכלפי המוסד שאליו הוא משתייך (קופת חולים, בית חולים וכד'). חשוב מאוד להגיש תלונה רשמית גם למוסד הרפואי שמעסיק את הרופא ולאיגוד הרופאים. שני הארגונים יכולים להטיל סנקציות קשות מאוד על הרופא ולפעול נגדו בכל שלב.

 

אל תתפשרו על טובתכם

אם עברתם הטרדה מינית של רופא, אל תישארו עם זה לבד. דווחו, התריעו ושתפו בכך אדם קרוב. פגיעה מינית מכל סוג, היא פגיעה בנפש האדם, בכבודו ובגופו. קבלו סיוע מתאים גם מגורם מטפל מקצועי וודאו שאתם מלווים במכרים ובאנשי מקצוע מתאימים, שיוכלו למצות את הדין עם הרופא ולפצות ולו במעט על מה שחוויתם.

ומה עושים כשהקרבן להטרדה היא אחות, מתמחה או רופאה שעובדת עם אותו רופא? קראו על הטרדה מינית בעבודה.

.

ציוד משפטי

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עבירות מין