נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מדריך הערכת שווי דירה

בית

חושבים שהגיע הזמן להיפרד מהדירה הישנה שלכם? רוצים למכור אותה? אם כך, אין ספק שאתם צריכים לדעת, לפני הכול, כמה היא שווה כדי שתדעו כמה לבקש. על מנת שתוכלו לענות על השאלה הזאת עליכם לפנות אל שמאי מקצועי, ויפה שעה אחת קודם.

מחזיק מפתחות

מה הקשר בין שמאי מקרקעין ובין הערכת שווי הדירה?

אם עד היום מעולם לא התמודדתם עם משימה כמו מכירת דירה או כל נכס אחר, טבעי שלא לגמרי תדעו מה עושה שמאי מקרקעין. אומנם אולי שמעתם שקיים מקצוע כזה, אך האם ידעתם מה התפקיד שלו בפועל? כדאי לדעת שבפועל, כאשר מדברים על הערכת נכסים למעשה מדברים על העבודה שמבצע השמאי. הוא צריך להגיע לנכס שלכם ולבדוק בו כל מה שיכול להיות רלוונטי ושיכול להשפיע על השווי הסופי שלו. ישנם פרטים רבים שיכולים להשפיע על שווי הנכס, כמו למשל:

  • המיקום – האם הדירה נמצאת במקום אסטרטגי ויוקרתי?
  • הגודל – מה שטח הדירה, איך היא מחולקת וכמה חדרים יש בה?
  • הגיל – בת כמה הדירה שלכם? האם היא נמצאת בבניין ישן או חדש?
  • המצב – האם זו דירה שמעולם לא עברה שיפוץ? או שדווקא לא מזמן שיפצתם בה כל מה שאפשר היה?
  • הגישה – האם זו דירה שהגישה אליה נוחה? האם יש מדרגות? מעלית?

כל הפרטים הללו יכולים להיות משמעותיים ביותר ברגע שבו השמאי יקבע את ערך הדירה ויוציא את הדו"ח המסכם.

האם כל שמאי יוכל לתת לכם הערכת שווי לדירה?

באופן כללי כן, כי כל מה שצריך זה להיות שמאי שרשום באגודת השמאי. עם זאת, בפועל אנחנו רואים שלא כל איש מקצוע הוא אדם ששווה לדבר איתו, שכן גם לשמאים השונים יש התמחויות שונות. אם, לדוגמא, אתם רוצים למכור בית מלון, עדיף יהיה לפנות אל שמאי שכבר עשה בעבר הערכת שווי אחת או שתיים לבתי מלון. הניסיון בתחום הספציפי שבו אתם זקוקים לעזרה משמעותי וכיוון שהרבה מונח כאן על הפרק, לא מומלץ להתפשר.

איך בפועל כדאי יהיה לבחור שמאי?

זה לא משנה אם אתם מתעניינים בכל מיני פרויקטים חדשים בחדרה או שאתם רוצים למכור דירה ישנה מאוד. מה שבטוח זה שאתם צריכים לעצור לרגע ולבחון את השמאי שבידי אתם מפקידים את המשימה החשובה של הערכת הנכס שלכם. האם הוא מקצוען? האם הוא מוכר? האם יש לו מוניטין של איש מקצוע רציני ביותר? האם הוא בכלל זמין לביצוע העבודה שאתם רוצים לתת לו? והאם הוא עובד באזור שבו נמצאת הדירה שעבורה אתם רוצים להזמין הערכת שווי? תוך כמה זמן הוא יכין לכם את הדו"ח הסופי? וכמה כסף הוא ידרוש עבור שירותיו? כדאי לברר הכול כולל הכול לפני שבוחרים שמאי, שכן הערכתו יכולה להשפיע על הסכום שתקבלו בסופו של דבר על מכירת הדירה.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא מקרקעין