נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה העונש המקסימלי על גניבת רכב

אישה מאחורי סורגים

לדאבוננו, פריצות וגניבות של רכבים הן אינן נדירות בארץ ישראל ובעולם בכלל. בעוד שלפעמים רכבים נגנבים מתוך המטרה של פירוק ומכירה לחלפים, לפעמים רכבי פאר נגנבים למטרה של החלפת לוחיות רישוי, שינוי מספר מנוע ו"החלפת בעלים". אז מה העונש המקסימלי על גניבת רכבים?

יכול להיות שהנתונים שאנחנו עומדים להביא כאן לא ירתיעו גנבי רכבים, כי זה בכל זאת המקצוע שלהם, אבל לידיעתכם, העונש המקסימלי על גניבת רכב הוא עד 7 שנות מאסר. על הדרך, כמובן שגם רישיון הנהיגה של הגנב ייפסל. בעוד שהנתון הזה אולי יאיים על רובנו, האנשים הנורמטיביים, גנבי רכבים בדרך כלל לא יחששו מלהיתפס ולא יחששו מלשבת בכלא. עד רגע האמת, בכל אופן, כשהם נרדפים על ידי משטרה ובורחים כל עוד נפשם בהם.

 

האם העונש של 7 שנות מאסר רלוונטי לכל כלי הרכב? 

אם לדייק זאת, לפי סעיף 413 לחוקי העונשין במדינת ישראל, אדם עשוי להיענש בחומרה של עד 7 שנות מאסר במקרה של גניבת כל כלי ממונע. מה הוא כלי תחבורה ממונע? החוק מתייחס למכוניות, אופנועים ואופניים חשמליים, טרקטורון, רייזר ועוד. בין אם בחנייה שלכם חונה פיגו בוקסר או כל סוג רכב אחר, הוא מגדר רכב ממונע על פי החוק, כמובן.

אז כיצד בעצם בית המשפט מחליט אם בוצעה גניבה או לא? בכל מקרה בו מעשיו של אדם מצביעים על כך שהוא לא התכוון להחזיר את הכלי הממונע לבעליו החוקיים, הוא עשוי להיות נידון ל-7 שנות מאסר ופסילת רישיון נהיגה. בין אם הרכב נלקח בכוונת גניבה, או שמא הרכב הועבר מנקודה מסוימת לנקודה אחרת ללא ידיעת בעליו וללא רשותו, הרכב עשוי להיחשב כגנוב. בכל מקרה, זה לא בהכרח אומר שאם אדם גונב רכב, הוא באופן אוטמטי נגזר ב-7 שנות מאסר.

 

כיצד מחליטים אם אדם מקבל 7 שנות מאסר על גניבת רכב?

בהתאם לחומרת המעשה ובהתאם לנסיבות השונות, בית המשפט יחליט באם ייגזרו על האדם 7 שנים של בית כלא, או אולי פחות. ברוב המקרים, גם אם האדם נגזר למספר שנים מופחת בכלא, בדרך כלל רישיון הנהיגה שלו ייפסל בכל מקרה.

בואו ניתן דוגמה לנסיבות "מקלות" על גניבת רכבים. במקרים שבהם אדם גנב רכב, אך נוטש אותו במקום מסוים, בית המשפט עשוי לגזור עליו 3 שנות מאסר. כעת, חשוב להבין כי הקלה זו מתייחסת אך ורק למקרים שבהם הרכב ננטש במקום סמוך למקום הגניבה.

 

מה קורה אם הרכב ננטש במקום מרוחק לאחר שנגנב?

אם הרכב ננטש במקום מרוחק ממקום הגניבה, האדם הגונב צפוי לעונש של 5 שנות מאסר. בנוסף לגניבת רכבים, החוק גם מתייחס למקרים שבהם רכבים מפורקים ונמכרים בחלקים. אם אדם גנב דבר כזה או אחר מתוך רכב, אותו אדם יהיה צפוי לעונש של עד 3 שנות מאסר.

במקרים שבהם חלק כלשהוא פורק מהרכב ללא האישור של בעלי הרכב, האדם שפירק את החלק צפוי ל-5 שנות מאסר. במקרים שבהם אדם מפרק חלק כלשהוא מרכב, תוך ידיעה שלמה שהרכב גנוב, יהיה אותו אדם צפוי לעונש של עד 7 שנות מאסר בפועל. נוסף על אלו, החוק גם מתייחס למקרים שבהם אנשים מחזיקים בכלי פריצה שונים ללא סיבה אמיתית או סיבה מקצועית.

 

עונש על החזקת כלי פריצה ללא סיבה

נמצאו אצלכם כלי פריצה? אתם צפויים ל-3 שנות מאסר, גם אם לא תפסו אתכם עדיין פורצים לאף רכב. תחשבו פעמיים לפני שאתם מחזיקים בביתכם כלי פריצת רכבים, או כל כלי אחר שאינו מותר בחוק. נוסף על עונשים אלו, חשוב לדעת שגם על זיופי מסמכים החוק מעניש בחומרה רבה.

זייפתם רישיון רכב? אולי רישיון נהיגה? בין אם כך או כך, קחו בחשבון שהעונש הצפוי לכם הוא עד 5 שנות מאסר בפועל. בנקודה זו גם מאוד חשוב לציין את מה שהחוק אוסר לגבי לוחיות רישוי. במקרים רבים, אופנועני שטח מטשטשים לוחיות רישוי בכדי שיוכלו להיעלם למשטרה במקרה של מרדף בשטח. שימו לב, על טשטוש לוחיות רישוי אפשר לקבל עד 7 שנות מאסר. בהחלט לא שווה את ה-FUN.

שתהיה נסיעה נעימה ורגועה, בהצלחה ברכישת הרכב החדש שלכם!

חוקים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין פלילי
מאזניים
קשירת קשר לביצוע פשע

חבירה של מספר חשודים ורצון משותף להוציא לפועל עבירה פלילית עלולים להגיע עד כדי קשירת קשר לביצוע פשע. במאמר