נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה צריך כדי לקבל אזרחות פולנית?

מסמך מעבר

בעקבות הצטרפותה של פולין לאיחוד האירופי ישנה התעניינות של ישראלים ילידי פולין וצאצאיהם בהוצאת אזרחות פולנית. הדרכון הפולני מאפשר לגור, ללמוד ולעבוד בכל מדינות האיחוד האירופי. הרלוונטיות של אזרחות  פולנית עבור אזרחי ישראל גדולה מכיוון שמבחינה היסטורית לישראלים רבים רקע פולני טרם תקופת השואה. במאמר זה נדון במסלול הוצאת אזרחות פולנית, הדרישות להשתתפות בתהליך והקריטריונים למתן האזרחות.

 

דילוג דורי

השגת אזרחות פולנית מתחילה באדם שנולד בפולין. הזכאות קיימת גם כאשר יש דילוג על דור, כלומר במידה והסבא נולד בפולין והאם או האב לא מימשו את זכאותם לאזרחות, הנכד עדיין זכאי לאזרחות פולנית. על מנת לקבל את האזרחות יש להוכיח קשר ישיר לאדם  שנולד בפולין וישראלים רבים יכולים לעשות. להרחבה בנושא ראו, https://www.amichaizlaw.co.il

 

תנאים הכרחיים

לפי החוק הפולני, מי שעזב את פולין לפני 19 לינואר 1951 יהיה זכאי לאזרחות פולנית, בתנאי שלא שירת בצבא זר. במידה והאדם היה קטין בעת העזיבה, יש צרך שאביו של הקטין לא שירת בצבא זר גם כן. אין צורך בידיעת השפה הפולנית על מנת להיות זכאים לאזרחות פולנית ואין צורך לוותר על האזרחות הישראלית בתהליך ההתאזרחות.

 

תעודת לידה משוחזרת

ניתן לפנות להשגת אזרחות פולנית גם לגבי אדם שכבר אינו בן החיים, על מנת להשיג זכאות לצאצאיו. בהליך זה  מבקשים בירור של השלטונות הפולנים לגבי קיום אזרחותו הפולנית עד ליום מותו. על הפונה או צאצאיו להוכיח שהאדם נולד בפולין להורים פולניים ובאמצעות הצגת עותק משוחזר של תעודת לידה פולנית.

 

בירור מחוזי

בקשה לווידוא האזרחות יש להגיש לאותו מחוז בפולין שבו הייתה כתובתו האחרונה של זה שאת אזרחותו הפולנית מבקשים לבדוק. השלטונות הפולניים דורשים מידע לגבי משפחתו של הפונה לרבות כתובת מגוריו בפולין, פרטים על ילדיו ועל משפחתו, עיסוקו ופרטים על השירות הצבאי בפולין ובצבאות נוספים לרבות בצה"ל.

 

משך הבירור הראשוני

כאשר מתקבלת תשובה שלילית מרשויות המחוז אליהם הוגשה הבקשה שמורה לפונה זכות ערעור ויהיה עליו למצותה בתוך פרק זמן קצר מאד בהתאם לחוק הפולני. תהליך ווידוא האזרחות עשוי להימשך חדשים ספורים עד שנתיים בדרך כלל וניתן לקצר את משך ההמתנה באמצעות הגשת מסמכים באופן מקיף ויסודי לאחר עבודת מחקר מוקדמת.

 

שלבים בהשגת אזרחות בפולין

השלב הראשון בתהליך קבלת אזרחות פולנית מתחיל באיתור המסמכים הדרושים לתהליך. בשלב זה יש צורך לאתר את המסמכים המזכים בפולין. השלב השני הוא העברת הבקשה לפולין תוך תרגום של כל המסמכים לפולנית וקבלת אישור נוטריוני לסריקת הדרכון.

השלב השלישי כולל את קבלת אישור זכאות מממשלת פולין. בשלב האחרון יש לפנות לקונסוליה הפולנית בתל אביב להנפקת תעודת זהות ודרכון פולניים.

 

סיכום אזרחות פולנית

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בהשגת אזרחות פולנית. כפי שציינו, יש צורך בקשר ישיר לאדם שנולד בפולין ולא שירת בצבא זר. ניתן לממש את הזכאות גם בדילוג על דור ההורים במידה והסב או הסבתא יליד פולין. אורך התהליך עבור הוצאת דרכון פולני משתנה מאדם לאדם והוא תלוי בהמצאת המסמכים הרלוונטיים.

תעודת זהות

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא אזרחויות ודרכונים
ויזת עבודה
איך להוציא אשרת עבודה לקובה

קובה היא מדינת אי, הממוקמת דרומית מארצות הברית ואיי בהאמה. היופי שבה, הוא בפשטות. רחובותיה מלאים באזרחים שרוקדים סלסה