נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

פטור אי התאמה לצה"ל

פטיש

לפני הגיוס לצה"ל מתבצעות מגוון בדיקות כדי לבדוק את התאמת הנבדק לשירות בטחוני, לאחר זמן מה מהבדיקות הנבדק מקבל שיבוץ ומתגייס לצה"ל.

מה ניתן לעשות במידה וישנה אי התאמה לשירות? כיצד ניתן לקבל פטור ומתי?

כל אדם בישראל המגיע לגיל 18, גבר או אישה, מחויב בגיוס לצה"ל. לעיתים, מכל מיני סיבות, האדם אינו רוצה להתגייס לצה"ל ומתחיל בהליך קבלת פטור משירות, במקרים כאלה מומלץ לפנות למומחה כמו עורך דין פטור משירות לקבלת ליווי מקצועי והשגת המטרה. ניתן לפתוח בהליך קבלת פטור משירות גם במהלך השירות הצבאי.

 

פרופיל רפואי

לפני הגיוס לצבא מגיע לכל נער ונערה זימון לצו ראשון. מרגע זה הם מוגדרים מלש"בים (מועמד לשירות בטחוני) ומוכנסים למאגר צה"ל, כל מלש"ב עתיד להתגייס לצה"ל. מטרתו של הצו הראשון לאסוף נתונים על המלש"ב על מנת לקבוע את התאמתו לתפקידים בצבא ולשירות צבאי בכללי. אחד מהנתונים הנקבעים בצו הראשון הוא הפרופיל הרפואי.

קביעת הפרופיל הרפואי מתבצעת על פי מספר גורמים ביניהם שאלון רפואי אותו המלש"ב ממלא לפני הגיוס ובדיקות רפואיות המתבצעות במהלך הצו הראשון (ישנן בדיקות נוספות שאפשר לבקש מהמלש"ב לבצע בעקבות עברו הרפואי). בתום הליך זה נקבע הפרופיל הרפואי הנע בין ציון מקסימלי 97 (בריאות תקינה לחלוטין) וציון מינימלי 21 (אי התאמה לשירות בטחוני). לאחר שנקבע הפרופיל הוא מידית חשוף למלש"ב ולכן ניתן לערער עליו.

בעת קבלת פרופיל 21 החייל אוטומטית פטור משירות. פרופיל זה מתקבל בעקבות מצב רפואי או נפשי חמור שאינו מאפשר, לדעת צה"ל, גיוס ושירות בתפקיד בטחוני. במידה וחייל התגייס לצבא עם פרופיל גבוה יותר אשר אפשר לו את הגיוס, ניתן בכל עת בעזרת מאמצים רבים, להוריד את הפרופיל ל21 ולקבל פטור אי התאמה לצה"ל.

 

וועדת התאמה

במידה ואדם התגייס לצה"ל ואינו מצליח להסתגל או להסתדר בשירות ניתן לכנס וועדת אי התאמה לשירות שתדון במצב החייל. הוועדה מתכנסת בעקבות קשיים שמגלה החייל בשירות אך לרוב מגיעה בעקבות היעדרויות רבות של החייל משירות, המלצת מפקדי החייל או המלצת בית משפט צבאי.

בעת כינוס הוועדה מוצגים נתונים על מצב החייל כדי לבחון בצורה הטובה ביותר האם להעניק לו פטור מצה"ל או להמשיך את שירותו עד תום תקופת השירות. בנוסף לנתונים ניתנת לחייל זכות דיבור להשמיע טיעוניו ולהציג את מצבו. בגלל חשיבותה של הוועדה וההחלטה הגורלית שמקבלת מומלץ להיעזר בשלב זה בעורך דין.

פטור אי התאמה מצה"ל משחרר את החייל משירות. הפטור מתקבל בטרם הגיוס לצה"ל במסגרת בדיקות בצו הראשון (קבלת פרופיל 21) או במהלך השירות בעת קבלת החלטת מתן פטור בוועדת התאמה לשירות. מרגע קבלת הפטור החייל משוחרר משירות והוא חוזר להיות אזרח.

 

ציוד משפטי

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין צבאי