נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

תביעת ענק נגד חברות הסלולר ב2019 – סקירה

אייפונים בכיסויים צבעוניים

האם ענקיות הסלולר בדרך להפסד כספי משמעותי? תובענה ייצוגית שהוגשה לאחרונה נגד סלקום, פלאפון ופרטנר בהיקף של 400 מיליון ש"ח עומדת כעת לבירור בבתי המשפט, וייתכן שבסופה ייאלצו החברות לפתוח עמוק את הכיס.

 

הסיבה להגשת התביעה

את התביעה הגישה המועצה הישראלית לצרכנות בשם לקוחות רבים של חברות סלקום, פלאפון ופרטנר, בגין גבייה של כסף מהלקוחות עבור שירותי תוכן וללא הסכמתם.

התביעה עוסקת בתופעה ששורשיה התחילו עוד לפני רפורמת הסלולר של שנת 2011, בתקופה בה נהגו חברות הסלולר לגבות כספים עבור שירותי תוכן – ללא קבלת הסכמה מראש מהצרכנים, כפי שנדרש על פי חוק.

הצרכנים המופתעים שקיבלו בסוף החודש חשבונית גבוהה מזו שציפו לה, גילו כי התשלום העודף נגבה בגין שירותים כמו "שירותי יוניסל" ו"שירותי טלכלל", מבלי לציין מי ספק התוכן עצמו.

 

הטענות המשפטיות של הצדדים

כשפנו הלקוחות לחברות הסלולר כדי לברר את פשר החיובים, התנערו החברות מהאחריות בגין הסליקה והחיוב וטענו שהן רק צינור עבור הגבייה, וכי אין זה מאחריותם לדעת בגין אילו תכנים נגבו הכספים. ספקיות התוכן, בתורם, הפנו את הלקוחות המתוסכלים בחזרה אל חברות הסלולר.

בירור נוסף העלה כי חברות הסלולר נטלו לעצמם נתחים גדולים מתוך הסכומים שנגבו ושלא מדובר בפעולה שספקיות התוכן ביצעו לבדן באמצעות שימוש בחברות הסלולר כצינור לגבייה. האגרגטור נתן לחברות הסלולר גם תניית שיפוי, שמגנה עליהם מפני תביעות שיוגשו על ידי לקוחות כך שהאחריות תיפול עליו ולא על חברות הסלולר.

בעוד תביעות ייצוגיות שהוגשו בנושא בעבר לא צלחו, מקווים הפעם במועצה לצרכנות לנצח בתביעה ולסייע לציבור שנפגע מהפרת האמון והגבייה העודפת בגין השירות שניתן ללא הסכמה.

מהמועצה לצרכנות נמסר כי למרות שמשרד התקשורת הבהיר לחברות הסלולר כבר בשנת 2007 כי אין לחייב את הלקוחות בגין שירותי תוכן שניתנו ללא הסכמה מפורשת של הלקוחות, המשיכו חברות הסלולר לגבות סכומים גבוהים ללא הסכמה ואף סירבו להשיב ללקוחות את הסכומים ששילמו.

בתביעה נטען כי תניית השיפוי שפוטרת את חברות הסלולר מאחריות משפטית מהווה "אקדח מעשן", ומעידה על המעורבות של החברות כגורם מהותי בעסקה, ועל הידיעה של החברות כי מדובר בפעולה שעשויה להיות בלתי חוקית ולא תמימה.

במטרה להיאבק בתופעה, בשנת 2011 חל שינוי ברישיון חברות הסלולר ובמסגרתו נחסמה האפשרות לחייב לקוחות בגין שירותי תוכן כברירת מחדל.

בעקבות השינוי נאלצו החברות להפסיק את השימוש בפרקטיקה והתופעה הלכה וגוועה. לאור חומרת ההתנהלות של חברות הסלולר, היקף התופעה וכמות התלונות שהצטברו אצל המועצה ומשרד התקשורת, נראה שאין ברירה אלא לצאת למאבק משפטי ממושך.

אם אתם מחפשים חברת סלולר אמינה והוגנת, תוכלו להיעזר לשם כך בSmartCut, שמאפשר השוואת מחירים ברורה בין ספקיות הסלולר.

 

פטיש וספרי משפט

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא תביעות
תביעות סיעוד

איש מאיתנו לא היה רוצה לדמיין את עצמו במצב שבו הוא לא יכול לבצע פעולות בסיסיות כמו לפתוח את

Medicine
תביעות ביטוח

תביעות ביטוח הן בין התביעות הנפוצות ביותר, אולם על מנת לבצע את ההליך באופן הטוב ביותר חשוב להיוועץ עם