נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מדיניות ונהלים בבית החולים: הארכת אחריות בטיפול באימהות

עו"ד רשלנות רפואית

התקופה שמיד לאחר הלידה, היא תקופה מבלבלת ועמוסה עבור הורים צעירים ועבור בני משפחתם וסביבתם. עבור האם הטרייה, הקושי האובייקטיבי במציאות החדשה מצטרף להתמודדויות פיזיות ורגשיות, מורכבות לא פחות. הגוף הנשי מתמודד עם טראומה פיזית וטלטלה נפשית, גם במקרים של לידה תקינה ורגילה. על אחת כמה וכמה, במקרים חריגים.

 

לפני, תוך כדי ו…אחרי?

תקופת ההריון מאופיינת בשינויים רבים ובצורך להחליט החלטות רבות. אחת ההחלטות של רוב הנשים שנמצאות לקראת לידה היא בחירת בית החולים שבמחלקת היולדות שלו היא מעדיפה ללדת. משום שבתי החולים מקבלים מענק עבור כל יולדת שבוחרת ללדת אצלם, ההיצע הלך והשתפר והתנאים במחלקות היולדות ובבתי החולים הייעודיים הלכו והשתפרו, בעקבות התחרות. מסיבה זו, זוכות נשים לקראת לידה בסיורים מקדימים ושאר פינוקים, שמתמקדים בתקופה שקודמת ללידה, בתהליך הלידה עצמו ובימים הראשונים לאחר הלידה. ברוב המקרים, כאשר האם והילוד מוכנים להשתחרר ממחלקת היולדות, מסתיים הקשר של האימהות הטריות עם המחלקה.

 

אתגרים בגוף ובנפש

התקופה שלאחר השחרור ממחלקת יולדות, היא תקופה בה רוב הנשים עדיין מתמודדות עם האירוע העצום שהתרחש בגופן, בנפשן ובחייהן ועלולות להיאלץ להתמודד במקביל עם אתגרים בכל התחומים. גם במקרים בהם לא התרחשה רשלנות רפואית בלידה והלידה התנהלה באופן רגיל, קל ותקין לחלוטין – ייתכנו קשיים פיזיים שקשורים בהתכווצות הרחם, החמרה של בעיות רפואיות קיימות, התמודדות עם מחלות זיהומיות שמקורן בבית החולים והתמודדות עם פציעה שהתרחשה במהלך סיבוך בלידה. במקרים רבים, תתמודדנה האימהות הטריות גם עם משברים שקשורים במצבן הנפשי, בחיי הזוגיות שלהן ובתפקידן החדש כאימהות.

 

ליווי אישי וסדנאות

למרות המודעות ההולכת וגוברת לקשר השתיקה הנשי ולמגוון המצבים המאתגרים והמסוכנים אליהן עלולה להגיע אישה לאחר לידה, במרבית המסגרות, לאחר בדיקות השחרור ממחלקת יולדות, נשלחת היולדת להגיע לביקורת אצל רופא הנשים שלה, כששה שבועות לאחר הלידה. רק בחלק מהמקומות, מוצעות לאימהות הטריות גם סדנאות שעוסקות בנושאים שקשורים לתקופה שלאחר הלידה כמו סדנאות להחייאת תינוקות, סדנאות לעיסוי תינוקות וסדנא לטיפול בתינוק בחודשי חייו הראשונים. כדי לזכות במעקב רפואי ונפשי, ידרשו האימהות להירשם לתוכניות ליווי אישי או לבחור בליווי פוסט לידה של רופאת נשים או של תומכת מקצועית לנשים אחרי לידה.

 

המשך טיפול

במקרה של צורך ברור בהמשך טיפול או ליווי רפואי של האם, לאחר הלידה, היא תועבר למחלקה אחרת, בהתאם לצורך הרפואי. כך במקרים של חבלה במהלך הלידה, ייתכן שהיא תועבר למחלקה הגניקולוגית אך אם יעלה צורך בפתרון ניתוחי, תועבר למחלקה הכירורגית. במקרה של צורך בהמשך טיפול נפשי לאחר הלידה, תופנה האם הטרייה לטיפול פרטי או לסיוע בקהילה ולא תמיד יתקיים עדכון ומעקב אחרי מצבה. קבוצות תמיכה מקוונות רבות מציעות סיוע לנשים אחרי לידה, גם בתחום הנפשי.

 

לסיכום

הטיפול בנשים היולדות במחלקת היולדות, מסתיים כיומיים לאחר הלידה, בכפוף לבדיקת רופא של האם ושל התינוק. אם יש צורך בהמשך טיפולי, תועבר האחריות למחלקה אחרת בבית החולים ובמקרים קלים, לטיפול אמבולטורי, טיפול ביתי או מעקב וטיפול בקהילה.

רשלנות רפואית בלידה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין רשלנות רפואית